Ako sme si už zvykli, Manitou svetový líder vo výrobe teleskopických manipulátorov, má pre nás neustále niečo nové. Tentokrát je to v segmente vysokovýkonných nakladačov. MLT 961-145 V+ je špeciálne navrhnutý teleskopický manipulátor pre náročné nasadenia a aplikácie, pri ktorých sa kladie dôraz na zdvihový výkon. MLT 961-145 V+ prichádza na trh ako robustnejší a rýchlejší nástupca MLT 960.

Manitou MLT 961 145 V+ s lyžicou o objeme 4m3

Pod kapotou sa ukrýva preverený motor John Deere, ktorý spĺňa najnovšie emisné štandardy pre dieselové motory Tier 4 Final. 141 koní poskytuje potrebný výkon a rýchlosť s kontrolovanou spotrebou paliva, aby sa minimalizovali náklady na PHM a vplyv na životné prostredie. Disponuje kompletnou paletou systémov na úpravu výfukových plynov pre čistejšie poľnohospodárstvo a  čistejší svet. Čistenie výfukových plynov dodatočným spaľovaním sa odohráva v oxidačnom katalyzátore. Ako spúšťač dodatočného spaľovania je využitý zvyškový kyslík z výfukových plynov. Takto sa znižujú emisie oxidu uhoľnatého (CO) a nespálených uhľovodíkov (HC). Oxidačný katalyzátor premieňa len tie zložky výfukových plynov, ktoré je možné meniť oxidáciou. Zostávajú nám ale emisie dusíkatých zložiek (NOx), tie však nie je možné v oxidačnom katalyzátore redukovať. Vzniknuté oxidy dusíka sa preto redukujú už počas spaľovania, vďaka systému recyklácie pomocou EGR ventilu, čo znamená, že sa kontrolovane zavádzajú výfukové plyny späť do spaľovacieho priestoru. Ochladené výfukové plyny sa privádzajú späť do spaľovacej komory, a tak dochádza k zníženiu emisií NOx. Po tomto procese, ale nie sú odstránené všetky dusíkaté zložky z výfukových plynov a preto ešte nastupuje technológia selektívnej katalytickej redukcie (SCR). AdBlue je vstrekované pred katalyzátor výfukových plynov, kde sa močovina čo najrovnomernejšie mieša s výfukovými plynmi, rozkladá sa vplyvom tepla za prítomnosti obsiahnutej vody na amoniak (NH3) a oxid uhličitý (CO2). Amoniak ďalej na povrchu katalyzátora reaguje s oxidmi dusíka (NOx). Z výfuku tak namiesto väčšiny NOx odchádza neškodná vodná para a dusík.

Veľká lyžica a veľká kopa materiálu, to MLT961 svedčí...

MLT 961 je osadené CVT (Continuously Variable Transmission) prevodovkou, nazvanou Vario+. Jedná sa o samočinnú prevodovku s plynulou zmenou prevodu. Na rozdiel od klasických stupňových prevodoviek nemajú prevodovky CVT žiadne pevne stanovené prevodové stupne, iba spravidla veľmi veľké rozpätie od najľahšieho po najťažší prevod. Medzi týmito dvoma extrémami môže prevodovka meniť prevod plynule bez akýchkoľvek rázov a trhania. Čo sa týka technického riešenia, systém Vario+ obsahuje hydraulické piestové čerpadlo a dva hydromotory. Radiálne piestové hydromotory sú integrované spolu s prevodovým ústrojenstvom. Táto technológia nemalou mierou prispieva k redukcii externých hadíc a trubiek, čo prispieva ku kompaktnosti celého systému.

Výkonné brzdy v olejovom kúpely zaisťujú dlhú životnosť brzdenia, zatiaľ čo systém automatického čistenia chladiča sa stará o optimálne chladenie, najmä v prašnom prostredí.
Maximálne nastavenie rýchlosti jazdy a volič režimov jazdy umožňujú nastavenie teleskopického manipulátora, ktoré vyhovuje potrebám obsluhy a poskytuje pohodlie a bezpečnosť. Tzv. Inching pedál pomáha presne a hladko prispôsobiť rýchlosť pojazdu s prietokom hydraulického oleja ovládajúcim prídavné zariadenie. Kabína vodiča je charakteristická perfektným odhlučnením (úroveň hluku dosahuje len 72 dBA). Centrum ovládacích prvkov je JSM joystick, ktorý je súčasťou lakťovej opierky. Lakťová opierka je integrovaná s pneumaticky odpruženým sedadlom Grammer. Výstup z kabíny uľahčuje tzv. Easy step, vykrojenie v podlahe, ktoré je už známe z modelov NewAg. Ani v tomto kolose nemôže chýbať
inteligentná hydraulika, ktorá uľahčuje prácu funkciami ako: „Quicklift“: automaticky spája dva pohyby (zdvíhanie/spúšťanie + vyťahovanie/ sťahovanie teleskopu) a uľahčuje manipuláciu popri pevnej bariére. „Bucket Shaker“: rýchle vyprázdnenie vytrasením lopaty, bez nutnosti vykonávať opakujúce sa pohyby joystikom. „Return To Load“: Automatický návrat do nakladacej polohy na zjednodušenie návratu (príslušenstva a výložníka) do polohy vopred defi novanej operátorom. Táto funkcia je zaujímavá predovšetkým pre operácie počas nakládky. Tieto nepochybne zaujímavé automatické hydraulické funkcie dopĺňa zvýšený výkon hydraulického Load Sensing čerpadla, ktoré dáva až 200 litrov za minútu, čo výrazne pridáva na dynamike a rýchlosti pohybov teleskopického ramena, prípadne výkonnosti použitých prídavných zariadení.

Počas prepravy ťažších bremien po nespevnenom povrchu obsluha určite ocení odpruženie ramena. Tento systém absorbuje pohyby výložníka, keď idete s nákladom alebo aj bez nákladu po nerovnom teréne. Výložník je vystavený oveľa menšiemu namáhaniu, je zaistené pohodlie vodiča a v konečnom dôsledku sa znižuje celkové opotrebenie stroja. Nový systém „Active CRC“ pracuje bez ohľadu na uhol výložníka a je automaticky aktivovaný pri jazde nad 4 km/h. Pri nižších rýchlostiach je táto funkcia deaktivovaná.

Naložiť kamión je hračka

Významnou zmenou v porovnaní s predchodcom MLT961, je možnosť hydraulického vyrovnávania rámu, čo optimalizuje rozloženie síl pri vyložení bremena. Výsledkom tejto funkcie je o 1000 kg vyššia nosnosť pri maximálnom vyložení, tj. sa bavíme o nosnosti 5000 kg vo výške 9m. Maximálna nosnosť teleskopického manipulátora 6000 kg je využiteľná pri zdvihu 7,9m.

Záťažový diagram má výbornú charakteristiku (uvedené hodnoty platia pre prácu v teréne a s ťažiskom bremena až 600 mm od nosnej dosky)

V novom teleskopickom manipulátore Manitou MLT 961 145 V+ získa užívateľ stroj s nadštandardnou nosnosťou, účinnou hydraulikou a rýchlym pojazdom. Keď k tomu prirátame optimalizované prevádzkové náklady a široké možnosti prídavných zariadení vychádza z toho ideálne riešenie pre mnoho aplikácii.

 

 

Moreau Agri Life - Archív